Hosted Voice
invitel kent de voor en nadelen van telefonie uit de cloud en ondersteunt u met het opstellen van de (financiële) businesscase.
Een variant op de keuze voor een eigen VoIP communicatieplatform is hosted voice. Met hosted voice neemt u telefonie, en daaraan gerelateerde communicatievoorzieningen, rechtstreeks af uit de “cloud” bij de door u geselecteerde leverancier. Dit betekent in de praktijk dat u een relatief vast maandbedrag betaalt op basis van vooraf afgesproken en af te nemen functionaliteit en randapparatuur.
Met hosted voice realiseert u in de regel een forse besparing op uw investeringskosten en uw interne beheerskosten (deze liggen immers bij uw leverancier). Daarnaast zijn de exploitatiekosten voorspelbaar en is sprake van gemak en flexibiliteit. Tegenover deze voordelen staat dat bij een keuze voor hosted voice uw total cost of ownership (tco) zeker niet per definitie goedkoper uitvalt dan bij een communicatieplatform in eigen beheer. Daarnaast ontstaat mogelijk ongewenste afhankelijkheid van de door u geselecteerde leverancier. Een goede businesscase, doorrekening van uw total cost of ownership en een gedegen RFP/aanbesteding zijn derhalve een must.
Hosted voice kan, indien gewenst, bij meerdere leveranciers worden gecombineerd met de afname van vaste en mobiele telefoniediensten. Zelfs unified communications oplossingen als Microsoft Lync kunt u tegenwoordig als hosted dienst af te nemen. Een totale geïntegreerde communicatieoplossing uit de cloud behoort tegenwoordig dus zeker tot de mogelijkheden.